divendres, 6 de novembre del 2009

COED (30 oct)

DESCRIPCIÓ

Avui a la sessió de comunicació oral, escrita i digital hem tractat dos temes diferents.
Primerament hem fet la lectura de l’article titulat “Coses meves” de l’Albert Om. És un article que tracta sobre les llegendes urbanes i en aquest cas es centren en el prestigiós restaurant “El Bulli” de Ferran Adrià. Dins l’article també hi ha lloc per a la broma fent referència al cas Millet, un cas que està en boca de tota la societat catalana.

La segona part de la classe ha estat la lectura d’un fragment del llibre de Jesús Tusón titulat “Lingüística. Una introducción al estudio del lenguaje, con textos comentados y ejercicios”
El llenguatge és un instrument que serveix per comunicar-nos, ajuda a l’organització de l’entorn, és suport de la memòria i a l’hora desenvolupa la intel·ligència. El seu fi és la comunicació entre éssers humans però també ens ajuda a autorealitzar-nos.
1) Més que un mitjà de comunicació:
Les senyals formen part d’un procés de comunicació que adquireixen sentit quan fan d’enllaç entre l’emissor i el comunicador. El llenguatge humà està construït per signes i és un instrument de comunicació.
2) Elements per a definir el llenguatge:
El llenguatge és el mitjà de comunicació i expressió. El llenguatge s’organitza en sis nivells diferents (discurs, l’oració, el sintagma, el morfema i el fonema) i comporta creativitat.
a) El llenguatge i l’entorn
El llenguatge serveix per organitzar l’entorn, perquè limitem el número d’objectes per poder-los conèixer. La reducció ens permet entendre’ns entre humans.
b) El llenguatge i el pensament
El llenguatge fa que les persones pugin pensar perquè cal tenir una base cerebral per poder parlar i si no parlem no mostrem la nostra intel·ligència.
c) El llenguatge i la memòria
El llenguatge té un paper bàsic en la memòria perquè així podem transmetre els coneixements que hem adquirit. Personalment el llenguatge ens dóna vida perquè ens permet formar l’ identitat.
d) El llenguatge i l’auto expressió
L’auto expressió es dur a terme gràcies al llenguatge perquè aquet ens permet expressar-nos. Quan parlem deixem anar una seqüència de paraules que estan a la nostre ment. Així que podem conversar amb nosaltres mateixos, reflexionar, etc.
e) La por més extensa
Les expressions humanes poden ser traduïdes als llenguatge i a l’hora els humans tenim por al llenguatge.
3) Les llengües del món
Tothom parla al menys una llengua així que mostra la seva capacitat comunicativa.
a) Número de llengües
No hi ha un nombre exacte està entre les tres mil i quatre mil llengües al món.
b) Estats i llengües
Al món hi ha 165 estats i per cada estat hi haurien més de divuit llengües, si la repartició fos equitativa.
c) Famílies lingüístiques
Les llengües del món s’agrupen en famílies que comparteixen trets característics.
- Indoeuropea
- Camitosemàntica
- Bantu
- Uràlica
- Altaica
- Chino-austrina
4) Els prejudicis lingüístics.
Hi ha tendència a crear xenofòbia en vers la lingüística però s’ha d’evitar fer judicis de valor.
a) Llengües musicals i les aspres
Aquestes són qualitats irrellevants sobre una llengua i els judicis moltes vegades és formen des dels propis parlants però cal evitar fer-los per no infravalorar una llengua.
b) Llengües públiques i privades
Hi ha llegües que tenen privilegis politics i d’altres que queden en l’àmbit familiar.
c) Llengües primitives?
No hi ha llengües primitives perquè és la qualificació que es dóna a una llengua segons el tipus de parlants que té.
O també perquè no té una gramàtica escrita però la redacció de la gramàtica no configura una llengua.


REFLEXIÓ

El toc d’humor a la classe l’ha donat la lectura de l’article escrit per l’Albert Om. I el dossier la “Lingüística” ens a ajudat a comprendre la varietat, i la necessitat de tenir un llenguatge per poder comunicar-nos entre altres coses.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada