dissabte, 12 de desembre del 2009

“Blocs i educació” per Anna Pérez

L’Anna Pérez té un llarg currículum dins el món de l’educació: és mestra d’educació primària i infantil, coordinadora de la Xarxa Educativa Raval NET, Creadora de Bitàcola de mestra TIC i coordinadora TAC (Tècniques d’aprenentatge col·laboratiu).

Cal saber que existeixen nous neologismes que són importants en ple segle XXI i que per lo tanta cal introduir-los al món educatiu. Com també la utilitat de les webs 2.0; fa uns dotze anys les webs eres 1.0, amb accés restringit als privilegiats, actualment les webs 2.0 són de lliure accés i han permès que milers d’usuaris puguin compartir coneixements.

En aquests moments som usuaris de la web 2.0 que ens ajuda a avançar i ampliar els nostres coneixements i les nostres aptituds. Des d’aquesta plataforma es concep Internet com una eina multimèdia repleta de contingut textual i audiovisual que ens permet crear i compartir continguts per a mestres i alumnes. El Internet i més concretament els blocs permeten el contacte permanent. Però des de l’escola cal saber adaptar el vocabulari empleat introduint paraules tecnològiques perquè si no, no podrem utilitzar aquestes tecnologies com a mitjà de treball.

El bloc, l’element en el qual es centrava la conferència, augmenta la participació i crea xarxa entre els internautes, alhora que multiplica els continguts a disposició del públic. Al bloc s’escriu per ser llegit que és una forma d’aprenentatge compartit. Però no només aprenem sinó que també trenquem barreres, el bloc permet el contacte entre persones de diferents ètnies, nacionalitats, continents, ...

Aquest serveix tant per als mestres com pels alumnes. Els mestres poden ordenar els continguts per dates o per continguts però també són una font de coneixement. Pels alumnes el bloc és un diari on narren les seves experiències, els seus coneixements i altres. Moltes vegades aquests blocs, mitjançant els comentaris, permeten alabar, comentar,... als companys que en són propietaris per les feines realitzades. En definitiva la blogosfera educativa obre l’escola a la resta d’agents socials, família i societat, que és el que des de fa anys s’intenta fer.

Una gran eina pels usuaris de blocs és Bloglines aquesta pàgina permet el contacte entre blocs i informa de les novetats que hi apareixen en cadascun dels blocs que tens agregats. Funciona com els avisos del bLink, que com molt bé sabem, ens marca amb una ressenya les informacions més importants que hem de consultar. És una manera d’unir tots els blocs en una sola xarxa, això facilita l’activitat als blocaires. En definitiva “la subscripció gratuïta a altres blocs”.

A l’hora de treballar amb Internet va sorgir el problema de la recerca d’informació. Aquesta era complexa i majoritariament els alumnes buscaven a la Vikipedia i el que feien era copiar i enganxar, moltes vegades no entenien el que llegien. Per tot això esmentat anteriorment va sorgir la necessitat de crear l’Eduwiki.

No vaig assistir a la conferencia Web 2.0 però poder veure aquesta conferència ha sigut de gran ajuda per comprendre tot allò de la 2.0 que comentaven els meus companys.

Actualment és necessari introduir a les escoles les noves tecnologies, aquestes apropen l’ensenyament a la societat i trenquen barreres. Concretament el bloc és una eina molt útil que facilita molt les coses al personal docent i a l’hora ajuda a autorealitzar-se als alumnes. Les infinites possibilitats que el bloc aporta a l’usuari el fan convertir-se en una eina molt completa.

No només es pot impartir classe a partir d’un llibre sinó que també es pot fer amb les TIC per això és important compartir amb els alumnes i la resta de mestres les possibilitats de la xarxa com també el vocabulari específic.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada