dimecres, 9 de desembre de 2009

Cuadernos de Pedagogía

1. IDIOMA: Castellà
2. DIRECTOR: Jaume Carbonell Sebarroja
CAP DE REDACCIÓ: Lourdes Martí
SECRETARIA DE REDACCIÓ: Melània Aliaga
DISSENY GRÀFIC: Mònica Ginés
3. LLOC ON S’EDITA: Barcelona
4. PERIODICITAT: mensual, excepte els mesos Juliol i Agost que són el mateix número
5. ANY EN QUÈ ES COMENÇA A PUBLICAR: 1980
6. COST NÚMERO SOLT: 13€
7. SUMARI I BREU ANÀLISI DE CADA APARTAT:

EDITORIAL: es troba a la primera plana de la revista. Aquest és un article escrit pel director de la revista, en Jaume Carbonell, i tracta sobre un tema d’actualitat. En aquest exemplar el tema sobre el que redacta el director és el pacte educatiu que existeix a nivell nacional i autonòmic.

AGENDA: com el seu nom indica és l’agenda cultural del mes en relació als actes vinculats a l’educació. Podem trobar cinema, congressos, publicacions de llibres, revistes i altres.

HISTÒRIES MÍNIMES: aquest apartar de la revista està dividit en dos sub-apartats. Primerament trobem cartes d’opinió del personal docent o altres que tenen una vinculació estreta amb el món de l’educació. La segona part la formen dos cartes al director de lectors de la revista. Aquestes dues cartes tracten sobre temes exposats al darrer exemplar.

ACTUALITAT: la revista no només tracta temes a nivell nacional sinó que també inclou noticies que afecten al món de l’educació. És en aquest apartat on trobem aquestes notícies. Per exemple aquet número parla de la Grip A a l’escola, i sobre la política educativa a Veneçuela.

PERSPECTIVA INTERNACIONAL: en aquest número i commemorant l’aniversari de la convenció dels drets de l’Infant, la revista dedica aquest apartat a tractar sobre el benestar dels nens arreu del món.

REPORTATGES: l’última edició de la trobada “Com sona l’ESO” ha estat narrada en aquest apartat. Aquesta és una activitat musical en la que han participat alumnes dels Països Catalans. Concretament en aquesta secció es tracten esdeveniments, accions o altres que són de rellevant importància dins el context de l’educació.

EXPERIÈNCIES: aquí podem trobar activitats que diferents escoles han dut a terme i de les quals volen que els lectors d’aquesta revista se n’assabentin. Les experiències estan estructurades en les diferents franges escolar (infantil, primària, ESO). En aquest exemplar es parla, entre altres, del context intercultural de les escoles i les estades en empreses.

ENTREVISTA: Koldo Saratxaga és el personatge entrevistat al mes de Setembre. Ell és un empresari el qual critica al model actual d’educació perquè entén que és més important formar persones que simples estudiants que emmagatzemen continguts. Cada mes entrevisten a un personatge diferents, el qual parla sobre algun tema destacat en el camp de l’educació.

TEMA DEL MES: aquest és l’apartat més extens de la revista en el qual hi podem trobar diferents subapartats que tracten sobre el tema inicial. En aquest exemplar es parla sobre la revolució didàctica als museus. Podem trobar un apèndix d’aquesta secció anomenat “Para saber más” que ens proporciona una selecció de recursos bibliogràfics amb els que podem ampliar els nostres coneixements sobre el tema del mes.

OPINIÓ: és on trobem l’opinió de certs experts sobre uns temes determinats. En aquest cas tracten sobre la Formació Professional, la seva orientació i el seu futur, aquest article està dins la revista perquè aquesta té en compte tots els nivells educatius i en aquest apartat

MURAL: dividit per autonomies, en aquest punt de la revista podem trobar esdeveniments, publicacions o altres succeïts a determinats indrets de l’estat espanyol.

LLIBRES: també hi ha espai per a la publicitat en aquesta revista. Aquí podem trobar la recomanació de diferents llibres. Hi ha alguns del quals s’elabora una síntesi d’ells i d’altres dels quals només s’esmenten els aspectes generals.

AVANÇ: l’últim apartat de la revista està destinat a la publicació del pròxim número. Avança quin és el contingut del mes de novembre en concret de l’entrevista, el tema el tema i les experiències.


1. PRIMERA IMPRESSIÓ DE LA REVISTA:
En el primer moment la revista em va semblar una mica feixuga perquè té més de cent pàgines però una vegada vaig començar a treballar en ella em vaig adonar que era molt completa.

Els articles publicats són interessants, alguns més que d’altres, però la varietat d’apartats entre els que pots triar facilita la lectura de l’exemplar. Una de les coses que més m’ha agradat de la revista ha estat la separació que realitza entre els diferents graus d’educació.


2. ELECCIÓ D’UN ARTICLE PER PRESENTAR I DISCUTIR AL SEMINARI:

JUSTIFICACIÓ:
He triat aquest article perquè em sembla que és un tema d’actualitat, encara que no hagi tingut lloc a la nostra comunitat autònoma. L’article es titula “Galicia: suprimido el préstamo universal de libros de texto” i tracta sobre la política educativa del nou president de la Xunta, Alberto Núñez Feijoo.

Anteriorment a Galícia els llibres eren de préstec, al finalitzar el curs escolar els alumnes havien de retornar el material al centre amb la qual cosa només havien de pagar el lloguer del material. Aquest era un preu simbòlic. En l’actualitat les famílies rebran ajudes econòmiques però com a màxim podran ingressar 9.000 € per treballador per tenir dret a aquestes.

3. TEMES INTERESSANTS PER DEBATRE:
- És positiu el llogues de llibres de text als centres escolar?
- Trobeu aquesta supressió una mesura correcta?
- Creieu que aquest fet ajudarà a les famílies a poder resoldre els seus problemes econòmics?

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada